Workshop verkoopvisie

Workshop: Hoe ontwikkel je een verkoopvisie of plan?

Een verkoopvisie wordt ontwikkeld door een systematische analyse van de markt, op basis
van concrete verkoopactiviteiten die leiden tot realisering van de verkoopdoelstellingen.

“Wie effectief onderzoek doet naar zijn klant en de markt komt veel  sneller tot een betere deal.”

Maar hoe kom je aan die broodnodige klantkennis? En hoe pas je onderzoeksvaardigheden effectief toe in je eigen sales-proces? Veel verkopers of accountmanagers worstelen daarmee.

Verkoopspel
De klanten canvas is de eerste sales-onderzoekstool die gebruik maakt van een bordspelvorm. Dit blijkt een zeer effectieve manier om kennis te delen en in een veilige omgeving te toetsen. Het bordspel  maakt gebruik van de eigen sales-omgeving van de organisatie. Het verkoop spel helpt verkopers en verkoopmanagers op een heel toegankelijke manier om onderzoek te doen. We helpen je met het stellen van de juiste vragen, het actief onderzoeken en benaderen van je potentiële klant, het
opstellen van een goede offerte, het voorbereiden van onderhandelingen en het krijgen van de opdracht. De uitkomst van het spel levert een volledig sales-plan op voor de beoogde markt. Nieuwe kennis en bestaande vaardigheden direct toepassen. Dat is het idee achter de klanten canvas.

Leren tijdens het werk én van elkaar heeft de meeste impact. Het bordspel laat zien wat de kracht is van het combineren van kennis over sales en het leren van elkaars ervaringen en inzichten. Daarnaast stimuleert de game om na het spelen de onderzoeksvaardigheden zelf direct in de praktijk toe te passen. Onderzoek doen kost iets meer moeite, maar zorgt ervoor dat je aanbod beter aansluit. Samen werken aan een waarde propositie en klantbenadering is niet alleen leuk, maar verhoogt ook nog eens de kwaliteit van het aanbod en daarmee de kans op succes.”

Plan van aanpak
Door het spelen van dit spel leren ondernemers en sales-professionals de klant te analyseren, de verkoop te richten op de juiste persoon binnen het bedrijf, de klant te beïnvloeden, een duidelijk aanbod te presenteren en met de klant te onderhandelen. De uitkomst van het spel is een plan van aanpak voor een klant of marktsegment. De deelnemers bepalen zelf welke aanpak het meest succesvol is. De winnaar krijgt niet alleen eer en glorie, maar ook een compleet uitgewerkte klantstrategie.

Meer informatie over het ontwikkelen van een verkoopvisie of -plan?  Neem contact op met:

Top